Analysis of the marketing strategy for fish jerky products at Belia Jaya MSMEs Aceh Besar District
Keywords:
Strategi pemasaran, Dendeng ikan, Analisis SWOTAbstract
Belia Jaya is an MSMEs engaged in processing in the form of products fisheries, one of which is beef jerky with goats. This study aims to find out what marketing strategies are appropriate and appropriate in marketing goat and goat jerky products. The location of this research was conducted at MSMEs Belia Jaya kec. Kuta baro Aceh Besar District, with a total of 5 respondents consisting of 1 leader and 4 employees at MSMEs Belia Jaya. The analysis used is SWOT analysis. The results of the study show that the condition of the Belia Jaya MSMEs is in the first quadrant. This shows that the Belia Jaya MSMEs is in a very favorable condition because it has quite good strengths and opportunities. Swot matrix analysis shows alternative strategies that can be applied by MSMEs Belia Jaya, namely: (1) Utilizing cooperative relations and government support; (2) Expanding the marketing network; (3) Increasing production volume with a variety of packaging; (4) Optimizing the use of technology and information to increase market access; (5) Improving product quality and quality in order to compete; (6) Maintain existing quality at an affordable price; (7) Carrying out product development through new innovations in order to compete with new competitors.
References
[DKP] Dinas Kelautan dan Perikanan Aceh. (2019). Profil Dinas Kelautan dan Perikanan Aceh tahun 2020. Aceh: DKP Aceh.
[DKP] Dinas Kelautan Dan Perikanan Aceh. (2019). Profil Peluang Usaha dan Investasi kelautan dan Perikanan Provinsi Aceh (Kota Banda Aceh dan Kabupaten Aceh Besar. Aceh: DKP Aceh.
Farisi, S. A., & Muhammad Iqbal Fasa, S. (2022). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Dinamika Ekonomi Syariah, 1-12.
Hariyani, M. P., & Nunuk, I. (2017). Mutu organoleptik dan karakteristik kimiawi dendeng Kupang Corbula faba) kajian dari konsentrasi kupang putih dan bahan pengisi yang berbeda. Universitas dr. Soetomo Surabaya.
Juniar. (2019). Analisis Bauran pemasaran (Marketing Mix) Berdasarkan Prinsip Syariah (Studi Kasus PT. Humaira Trading di Kabupaten Aceh Besar). Universitas Islam Negeri Ar- Raniry Banda Aceh.
[KKP] Kementrian Kelautan dan Perikanan. (2018). Data Statistik Produksi Perikanan Tangkap Menurut Provinsi. 2018. Jakarta (ID): KKP.
Oktari, d., & dwi apriliani ags, l. (2019). Analisis mutu dendeng ikan kambing-kambing (abalistes stellaris) dengan penambahan gula aren (arenga pinnata) konsntrasi yang berbeda. jurnal abulyatama, 59-66.
Putra, G. S. (2019). Analisis Strategi Bauran Pemasaran 4P(Suatu Studi pada CV. Sportwear di kota Bandung). Universitas Galuh Ciamis.
Rahmawati, D., & Rina Dwi Handayani, W. (2019). Pengembangan Pemasaran produk Roti dan Pastry dengan Bauran Pemasaran $P di Sari Good Bakery. Jurnal Abdimas BSI, 233-243.
Richard, & Thomas Sumarsan Goh , E. (2018). Pengaruh Analisa SWOT dan Segemtasi Pasar Terhadap Pencapaian Target Penjualan di PT. Seltech Utama Mandiri. Jurnal Bisnis Kolega, 43-54.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fitria Ulfa, Syarifah Zuraidah, Akbardianysah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Sosial Ekonomi Perikanan (JSEP) dilisensikan di bawah lisensi (CC Attribution 4.0). Pengguna bebas untuk menggubah, memperbaiki, dan membuat ciptaan turunan bukan untuk kepentingan komersial, dan walau mereka harus mencantumkan kredit kepada Anda dan tidak dapat memperoleh keuntungan komersial, mereka tidak harus melisensikan ciptaan turunan dengan syarat yang sama dengan ciptaan asli.