Marketing strategy for anchovy cracker in Terapung Village Mawasangka District Central Buton Regency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33772/jsep.v8i4.34

Keywords:

marketing strategy, crackers, anchovies, cahaya faiz business

Abstract

This study aims to determine the marketing strategy for the Cahaya Faiz anchovy cracker business in Floating Village, Mawasangka District, Central Buton Regency in August 2022. Data was obtained through observation, interviews and documentation. The data analysis used was SWOT analysis, by using a Likert scale. The results of the analysis show that the S-O Strategy utilizes location inputs to produce anchovy cracker ingredients, provides satisfaction with the quality of the anchovy crackers purchased, a fairly good partnership relationship between business actors and fishermen. The W-O strategy maximizes product promotion so that it is better known by the wider community both directly and online and improves marketing and workforce management strategies. The S-T strategy gives the public confidence in processed anchovy cracker products, improves the quality of anchovy cracker products and increases the number of processed anchovy cracker products. The W-T strategy maximizes the availability of raw materials during the anchovy low season.

Author Biographies

La Ode Alfikram, Halu Oleo University

Jurusan Agrobisnis Perikanan, Fakultas Perikanan dan Ilmu Kelautan, Universitas Halu Oleo, Indonesia

Sarini Yusuf, Halu Oleo University

Jurusan Agrobisnis Perikanan, Fakultas Perikanan dan Ilmu Kelautan, Universitas Halu Oleo, Indonesia

Wa Ode Piliana, Halu Oleo University

Jurusan Agrobisnis Perikanan, Fakultas Perikanan dan Ilmu Kelautan, Universitas Halu Oleo, Indonesia

Roslindah Daeng Siang, Halu Oleo University

Jurusan Agrobisnis Perikanan, Fakultas Perikanan dan Ilmu Kelautan, Universitas Halu Oleo, Indonesia

Sjamsu Alam Lawelle, Halu Oleo University

Jurusan Agrobisnis Perikanan, Fakultas Perikanan dan Ilmu Kelautan, Universitas Halu Oleo, Indonesia

References

Dharmayanti, A. W. S. (2014). Manfaat ikan teri segar (Stolephorus sp) terhadap pertumbuhan tulang dan gigi. ODONTO: Dental Journal, 1(2), 52-56.

Fadhil, M. (2016). Pengaruh kompetensi sumber daya manusia terhadap kinerja pegawai pada Balai Latihan Kerja Industri Makassar. Perspektif: Jurnal Pengembangan Sumber Daya Insani, 1(1), 70-81.

Hidayat, T., & Purwokerto, U., (2019). Pembahasan studi kasus sebagai bagian metodologi penelitian. Jurnal Study Kasus, 3, 1-13.

Kusbandono, D. (2019). Analisis SWOT sebagai upaya pengembangan dan penguatan strategi bisnis (Study Kasus Pada Ud. Gudang Budi, Kec. Lamongan). JPIM (Jurnal Penelitian Ilmu Manajemen), 4(2), 921-932.

Lita, W., Mansyur, A., Budiyanto, Patadjai, A. B., & Patiung, S. M. (2023). Hubungan antara tingkat pendidikan dengan kualitas pekerjaan karyawan di perusahaan pengolahan ikan pada PT. Triko Bina Nusantara Di Desa Dongkala Kecamatan Pasarwajo Kabupaten Buton. Jurnal Sosial Ekonomi Perikanan, 8(1), 19–24. https://doi.org/10.33772/jsep.v8i1.14

Triantaphyllou, E. (2000). Multi-Criteria Decision Making Methods. In: Multi-criteria Decision Making Methods: A Comparative Study. Applied Optimization, vol 44. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4757-3157-6_2

Nisak, Z. (2013). Analisis SWOT untuk menentukan strategi kompetitif. Jurnal Ekbis, 9(2), 468-476.

Pasaribu, R. D., Pertiwi, A. N., & Sugiharto, Z. I. (2022). Strategi bisnis dan program fungsional pada usaha roti dengan pendekatan analisis dan matriks SWOT. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 6(3), 1450-1465.

Rangkuti, F. (2015). Analisis SWOT: Teknik Membedah Kasus Bisnis. Gamedia Pustaka Utama. Jakarta.

Syafruddin, H & Judijanto. (2022). Rancangan strategi menangani ancaman perang hybrida melalui patroli maritim di Laut Cina Selatan. Rekayasa 15 (1). 87-91 pp. doi: https://doi.org/10.21107/rekayasa.v15i1.14123

Suyono, B., & Hermawan, H. (2013). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi produktivitas tenaga kerja pada industri kerajinan kulit di Kabupaten Magetan. Jurnal Ekomaks, 2(2), 1-15.

Sulaeman, A. (2014). Pengaruh upah dan pengalaman kerja terhadap produktivitas karyawan kerajinan ukiran Kabupaten Subang. Trikonomika, 13(1), 91-100.

Sumardianto., Eni, Y., dan Lamun, B. (2016). Faktor yang mempengaruhi pendapatan pedagang pengecer ikan laut segar di pasar terapung tembilahan Kabupaten Indragiri Hilir Kepulauan Riau. Jurnal Fakultas Perikanan dan Ilmu Kelautan Kepulauan Riau. Vol. 1(1): 1-13.

Utsalina, D.S., & Primandari, L.A. (2020). Analisis SWOT dalam penentuan bobot kriteria pada pemilihan strategi pemasaran menggunakan analytic network process. Antivirus: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika, 14(1), 51-60.

Downloads

Published

2023-11-30

How to Cite

Alfikram, L. O., Yusuf, S., Piliana, W. O., Siang, R. D., & Lawelle, S. A. (2023). Marketing strategy for anchovy cracker in Terapung Village Mawasangka District Central Buton Regency. Jurnal Sosial Ekonomi Perikanan, 8(4), 221–230. https://doi.org/10.33772/jsep.v8i4.34

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3