Study of commodity marketing system of frozen fish of PT. Hui Mei Wei Aquatic Product Tranding in Pelabuhan Perikanan Samudera Kendari
DOI:
https://doi.org/10.33772/jsep.v9i3.69Keywords:
marketing system, frozen fish, incomeAbstract
This study aims to examine the processing of frozen fish and frozen fish marketing system.The experiment was carried out at PT. Hui Mei Wei Aquatic Product Trading PPS Kendari in February-March 2022. The sampling technique was selected by purposive sampling and data collection techniques were carried out by interviews, observation, recording and literature studies consisting of primary data and secondary data. The data analysis used was the profit formula, namely π=TR-TC. The results of the study concluded that the processing of frozen fish by PT. Hui Mei Wei Aquatic Product Trading starts from fish weighing, cleaning, sorting, freezing, packaging and marketing. Marketing system of frozen fish in PT. Hui Mei Wei Aquatic Product Trading, namely starting with following the wishes of buyers in Hong Kong, and then preparing frozen fish commodities according to demand and seeking shipping services to deliver the goods to the destination country (Hong Kong).
References
Arham, N. F., Siang, R. D., & Piliana, W. O. (2017). Analisis Keuntungan Pengolahan Ikan Asap (Studi Kasus Pada Kelompok Khaerunnisa Di Keluarahan Anduonohu Kecamatan Poasia Kota Kendari). Journal Sosial Ekonomi Perikanan FPIK UHO, 2(4), 254–262.
Heriyanto, Yusuf, S & A, Nurdiana. (2017). Analisis Keuntungan Usaha Tambak Ikan Bandeng (Chanos Chanos) Di Desa Porara Kecamatan Morosi Kabupaten Konawe Provinsi Sulawesi Tenggara. Jurnal Sosial Ekonomi Perikanan, 2(2): 80-93.
La Ola, L.O. (2017). Ekonomi Produksi Perikanan. CV Andi Offset (Penerbit Andi). Yogyakarta. ISBN: 978-979-29-6378-6.
La Ola, L.O., (2014). Efisiensi Biaya Produksi Dan Daya Saing Komoditi Perikanan Laut Di Pasar Lokal Dan Pasar Ekspor. Jurnal Bisnis Perikanan. ISSN : 2355-6617 Vol. 1(1), Hal. 39-50.
Mainah, N., Sarini, Y dan Nurdiana, A. (2017). Hubungan Patron-Klien Dan Keuntungan Nelayan Rajungan (Portunus Pelagicus) Di Desa Pajala Kecamatan Maginti Kabupaten Muna Barat. Jurnal Sosial Ekonomi Perikanan FPIK UHO. Vol. 2(2): 66-72.
Mood, M. (2017). Analisis Keuntungan Usaha Produksi Ikan Asap Pada Home Industry Khusnul Jaya Berkahdi Kota Samarinda. Journal Administrasi Bisnis, 5(230–241), 230–241.
Sari, Intan T.P. dan M. I. A. Rauf. (2020). Analisis Pendapatan Usaha Perikanan Tangkap: Pengalaman dari Nelayan Kabupaten Garut Jawa Barat. Jurnal Ekono Insentif, 14(1): 12-27.
Siang, R. D., & Nurdiana, A. (2010). Pengantar Ekonomi Perikanan. Unhalu-Press. Kendari.
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Alfabeta. Bandung. Hal: 447-450,ISBN: 979-8433-71-8.
Suratiyah, K. (2009). Ilmu Usaha Tani.Penebar Swadaya. Jakarta.
Swasta, B. dan Irawan. (2008). Manajemen Pemasaran Moderen. Yogyakarta: Liberty. Hal. 446, ISPN: 9794990132.
Tibrani. (2015). Analisis Sistem Pemasaran Ikan Patin Segar Desa Koto Mesjid Ke Daerah Tujuan Pemasaran. Jurnal Dinamika Pertanian, 30(3), 273–282.
Yusuf, S., Nispar, M., Studi Agribisnis Fakultas Pertanian, P., & Dan Perikanan, P. (2014.). Analisis Kelayakan Usaha Budidaya Rumput Laut Di Desa Mallasoro Kecamatan Bangkala Kabupaten Jeneponto Jurnal Bisnis Perikanan 1(1), 17–28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 La Ode Rahman, La Onu La Ola, Akhmad Mansyur, Risfandi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Sosial Ekonomi Perikanan (JSEP) dilisensikan di bawah lisensi (CC Attribution 4.0). Pengguna bebas untuk menggubah, memperbaiki, dan membuat ciptaan turunan bukan untuk kepentingan komersial, dan walau mereka harus mencantumkan kredit kepada Anda dan tidak dapat memperoleh keuntungan komersial, mereka tidak harus melisensikan ciptaan turunan dengan syarat yang sama dengan ciptaan asli.