Consumer Satisfaction Level To The Tourist Attraction Of Nirwana Beach, Baubau City
DOI:
https://doi.org/10.33772/jsepi.v6i4.188Keywords:
Tourist Attraction, Satisfaction, Quality ServiceAbstract
This study aims to determine the number and type of services for each tourist object and to determine the customer satisfaction level with the services of tourist object in Nirwana Beach, Baubau City. This research was conducted in August 2020. Data were obtained through distributing questionnaires, observation and documentation using accidental sampling technique with a total 60 respondents. The research variables observed were the number and type of services for each tourist object and the customer satisfaction level to each tourist object service at Nirwana Beach. Data were analyzed using qualitative descriptive analysis. The results of this study indicate that there are 3 types of tourist object services, namely service object games facility, services for beach attractions and services for supporting facilities. The customer satisfaction level is based on 5 dimensions of service quality, namely the satisfaction service level for game facility that get the highest rating, namely reliability with a range of 3.7 which indicates the criteria of being satisfied. The satisfaction service level of the beach attraction tourism object that gets the highest rating is physical evidence with a range 4.18 which shows being satisfied. The satisfaction service level of supporting facilities services which get the highest rating namely physical evidence of the canteen with a range of 4.55 which indicates very satisfied.
References
Amirullah. (2016). Penerapan sapta pesona di pantai polewali kabupaten poliwali mandar provinsi Sulawesi barat. Jurnal kepariwisataan, 10 (2) : 15-27.
Dwiputra, R. (2013). Preferensi Wisatawan Terhadap Sarana Wisata Di Kawasan Wisata Alam Erupsi Merapi. Jurnal Perencanaan Wilayah dan Kota, 24(1) :35-48.
Keliwar, S dan Nurcahyo, A. (2015). Motivasi Dan Persepsi Pengunjung Terhadap Objek Wisata Desa Budaya Pampang Di Samarinda. Jurnal Manajemen Resort Dan Leisure. 12 (2) : 10-27.
Latupapua, Y. Th. (2011). Persepsi Masyarakat Terhadap Potensi Objek Daya Tarik Wisata Pantai Di Kecamatan Kei Kecil Kabupaten Maluku Tenggara. Jurnal Agroforestri. 6 (2) : 92-102.
Muhardi. (2004). Kontribusi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia. Naskah Karya Tulis Ilmiah. 20 (4) : 478-492.
Permatasari, U., Budiyanto Dan Sjamsu A. L. (2019). Hubungan Antara Persepsi Dengan Tingkat Kepuasan Konsumen Pada Lokasi Pariwisata Pulau Bokori Kecamatan Soropia Kabupaten Konawe. J. Sosial Ekonomi FPIK UHO, 4 (3) : 171-177.
Rosita., Marhanah, S dan Hanoum, W. W.( 2016). Pengaruh Fasilitas Wisata dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Di Taman Margawisata Ragunan Jakarta. Jurnal Manajemen Resort dan Leisure, 13 (1) : 1-12.
Shinta, R. D. (2016). Analisis kepuasan konsumen pada pedagang kaki lima di kawasan simpang lima semarang. Jurnal administrasi bisnis, 5 (1) : 13-23.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta. Bandung
Suhardin. (2016). Pengaruh Perbedaan Jenis Kelamin Dan Pengetahuan Tentang Konsep Dasar Ekologi Terhadap Kepedulian Lingkungan. Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan. 14 (1) :117-132.
Suharto. (2016). Studi Tentang Keamanan Dan Keselamatan Pengunjung Hubungannya Dengan Citra Destinasi (Studi Kasus Gembira Loka Zoo). Yogyakarta. Jurnal Media Wisata, 14 (1) : 287-304.
Susilawati., Mappamiring, H dan Alimuddin, S. (2016). Strategi Pengembangan Pariwisata Pantai Bira Sebagai Sumber Unggulan Pendapatan Asli Di Daerah Kabupaten Bulukumba. Jurnal Administrasi Public, 2 (3) : 351-366.
Soedarso., Nurif, M dan Windiani. (2014). Potensi Dan Kendala Pengembangan Pariwisata Berbasis Kekayaan Alam Dengan Pendekatan Marketing Places (Studi Kasus Pengembangan Pariwisata Di Kabupaten Bojonegoro). Jurnal Sosial Humaniora, 7(2) : 136-149.
Wijono, D. (2014). Tingkat Kepuasan Pengunjung Objek Wisata Pantai Kuwaru Sanden Bantul Yogyakarta. Jurnal Maksipreneur, 4(1) : 22-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Winda, Baru Sadarun, Akhmad Mansyur (Penulis)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Sosial Ekonomi Perikanan (JSEP) dilisensikan di bawah lisensi (CC Attribution 4.0). Pengguna bebas untuk menggubah, memperbaiki, dan membuat ciptaan turunan bukan untuk kepentingan komersial, dan walau mereka harus mencantumkan kredit kepada Anda dan tidak dapat memperoleh keuntungan komersial, mereka tidak harus melisensikan ciptaan turunan dengan syarat yang sama dengan ciptaan asli.